BBM3410Satu2020: Tugasan Buku Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi

 BBM3410Satu2020: Tugasan Buku Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi

Minggu 5


BAHAGIAN A


Nur Syawalni Atikah Binti Ahmad Rahmattullah
197358


Strategi Kesopanan oleh Brown & Levinson (1987) 


      Brown & Levinson (1987) mencadangkan teori kesopanan dalam wacana. Teori kesopanan Brown & Levinson (1987) terdiri daripada dua bahagian. Bahagian pertama adalah teori asas mengenai sifat kesopanan dan bagaimana ia berfungsi dalam interaksi. Bahagian kedua adalah senarai strategi kesopanan dalam wacana. Brown & Levinson (1987) memperkenalkan konsep ‘wajah’ untuk menggambarkan ‘kesopanan’ dalalm erti kata yang luas iaitu semua interaksi mempunyai kepentingan dalam mengekalkan dua jenis ‘wajah’: ‘wajah positif’ dan ‘wajah negatif’. Brown & Levinson (1987: 61) menentukan ‘muka positif’ kerana imej positif dan konsisten mempunyai keyakinan diri. Sebaliknya, ‘muka negatif’ adalah “tuntutan asas untuk kawasan, kepentingan diri dan hak-hak untuk tidak diganggu”. Strategi kesopanan pula digunakan untuk merumuskan mesej untuk menyelamatkan muka positif pendengar apabila muka yang mengamcam tidak dapat dielakkan atau dikehendaki. Brown & Levinson (1987) menggariskan empat jenis utama strategi kesopanan (Rajah3): bald on-record, kesopanan negatif, kesopanan positif dan off-record (tidak langsung) dan juga semata-mata tidak menggunakan kata muka yang mengancam itu.


STRATEGI KESOPANAN
Bald on-record

Contoh:
Bersedia!
Dengar sini
Berikan saya bakul besar itu.
Lampu itu berwarna hijau.
Jemput masuk.
Jemput makan.
Kesopanan Positif

Contoh: Kamu Nampak sugul. Boleh saya tolong?
Boleh saya pinjam seratus ringgit?
Saya ikut kamu ke hospital, jika kamu tidak keberatan.

Kesopanan Negatif

Mungkin dia yang mengambil kotak itu, mungkin!
Tolong berikan saya pinggan putih itu.
Kalau begitu, sedikit arahan tidak diperlukan?
Membuang botol kosong merata-rata tidak dibenarkan.
Off-record

Wah, semakin sejuk dalam bilik ini.
Mahal betul harga kasut di sini.
Cantik baju kamu.

Rajah 3: Strategi Kesopanan oleh Brown & Levinson (1987)


Rujukan

Normaliza Abd Rahim.(2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi Teori dan       
Aplikasi. Terengganu: Penerbit UMT




                                                BAHAGIAN B

Cerita sosial 2: Saya yang istimewa



      Pada hari Ahad yang lalu, bapa Alim membawa pulang buah-buahan seperti rambutan, durian, manggis dan banyak lagi dari pasar tani. Abang Imran bertanyakan kepada ayahnya dimanakah membeli buah tersebut. Ayah menjawab di pasar tani dan memintanya untuk memanggil yang lain untuk makan sekali. Adik Madinah melompat keriangan setelah melihat buah-buahan tersebut lalu berlari mendapatkan buah manggis. Ibu terlebih dahulu menyediakan bakul sampah untuk diletakkan sampah dan melarang mereka untuk membuang sampah merata tempat. Mereka mengangguk kepala tanda faham. Alim meminta izin untuk memberikan sedikit buah kepada Sulaiman kerana mengingati akan pesanan ibu bapanya mengenai berkongsi barangan yang disukai. Ibu memuji tindakan Alim lalu menghulurkan buah-buah yang telah dimasukkan ke dalam beg plastik merah kepadanya. Sulaiman menerima beg plastik yang berisi buah itu lalu mengucapkan terima kasih. Setelah selesai makan, Alim membantu adik-beradiknya yang lain mengemas sisa makanan.  Alim terserempak ibu Sulaiman, Mak Cik Timah yang sedang menyapu lantai di luar rumah. Dia mengucapkan terima kasih kepada Alim. Alim bertanya mengapa dia kelihatan sedih, lalu dia menjawab bahawa dia tidak sedih, sebaliknya gembira kerana Alim berkawan baik dengan Sulaiman. Alim memberitahu bahawa dia suka berkawan dengan Sulaiman sebelum dia masuk ke rumah. Mak Cik Timah memandangnya lalu mendoakan kesihatan dan kesejahteraan keluarga Alim.






Rujukan

Normaliza Abd Rahim.(2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi Teori dan       
Aplikasi. Terengganu: Penerbit UMT

Comments