BBM3410Satu2020: MODEL PENCERITAAN 'KELUARGA': BUKU KAJIAN WACANA

BBM3410Satu2020: MODEL PENCERITAAN 'KELUARGA': BUKU KAJIAN WACANA

MINGGU 3

MODEL PENCERITAAN NILAI SOSIAL CERITA KANAK-KANAK


KELUARGA

Saya berasa puas hati

Menolong ibu bapa setiap hari

Bermula di pagi hari

Sehingga malam nanti



Ibu bapa yang disayangi

Saya tetap berhati-hati

Menjaga budi pekerti 

Keluarga saya yang dicintai



Saya sayang ibu dan bapa

Abang, kakak, adik dan saudara

Mereka semua ada bersama

Semasa saya memerlukan mereka



RUJUKAN

Normaliza Abd Rahim (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi Teori dan Aplikasi.       
      Terengganu: Universiti Malaysia Terengganu.


CERITA

Aku merasa gembira kerana dapat membantu keluargaku setiap hari. Setiap hari, tidak kira siang atau malam aku akan membantu kedua-dua ibu bapaku. Walaupun aku sibuk dengan urusanku yang lain, tetapi aku tidak melupakan tanggungjawabku sebagai anak untuk membantu meringankan beban orang tuaku. Aku akan membantu ibuku dengan memasak makanan untuk keluargaku menjamu selera setiap hari. Selain itu aku juga membantu bapaku untuk membasuh sangkar kucing. Aku menyanyagi kedua-dua ibu bapaku. Aku akan sentiasa berhati-hati untuk menjaga setiap langkahku tiap kali berada di luar rumah. Kerana aku amat menyanyangi keluargaku. Apabila aku berada jauh dari pemantauan orang tuaku, aku akan pastikan aku tidak melakukan perkara yang mampu mengundang malu terhadap keluargaku. Aku akan menjaga adab dan tingkah lakuku supaya sentiasa dipandang baik oleh semua pihak. Kerana jika aku melakukan sesuatu yang boleh memalukan mereka, sama sahaja seperti aku telah menconteng arang ke muka mereka. aku menyanyangi kedua-dua orang tuaku. Tidak sampai disitu kasih sayangku, aku turut menyanyangi saudaraku yang lain iaitu adik-adikku. Hal ini kerana merekalah yang sentaisa bersamaku tatkala diriku senang ataupun susah. Mereka juga sentiasa menemaniku tatkala aku perlukan seseorang untuk bersamaku. Mereka akan sentiasa bersamaku tatkala aku memerlukan mereka. Mereka tidak jemu untuk membantuku walaupun hampir setiap hari.



LUKISAN GRAFIK












Comments